Thursday, 17 March 2011

bile dah xda keje sangat2..

bile da xda keje sgt memang kompem2 la korang kena cari keje kn...ok2..arie nie memandangkan xda keje ditambah plak dgn otak masuk air...aku nk mengubah sket2 pepatah2 melayu dolu-dolu yang aku rasa salah..hak3..nie just skadar suka2 je...

ayat yang paling aku confuse bile member2 aku ckp "mer,ko nie garang mcm harimau lh,harimau pn xgarang mcm ko"..ble aku pkr2 balik...habis 2 aku garang mcm sape erk?? hahahha mcm mane la otk org zaman dlu2 an.bhasa pn tungang langang..nie antara pantun2 yg famous aku rase patut diubah..hahhahhaahhah layan..

buah cempedak di luar pagar,
ambil galah tolong jolokkan,
kenapa korang nk jolok pakai galah,
buah cempedak 2 da jatuh kat luar pagar dah

kalau ada sumur di ladang,
bolehlah saya menumpang mandi,
patut la bau badan ko masam semacam,
ada bilik air kat umah ko g mandi kat ladang.

kalau ada jarum yang patah,
jangan disimpan di dalam peti,
jarum yang patah pun korang nk simpan,
buang jelah memang menyemakkan peti.

dua tiga kucing berlari,
mana nk sama si kucing belang,
kalau kau berani kejar la kucing 2,
kompem2 dgn kau2 pn berbelang-belang.

air pasang dalam surut pukul lima,
nyonya bangun pagi siram pokok bunga,
macam mana ko boleh taw nyonya bagun2 je g siram bunge,
mana taw sebelum siram bunga 2 nyonya 2 g berak dlu ke,

tuai padi antara masak,
esok jangan layu-layuan,
padi yang muda buat ape nk tuai,
memang la la kene tunggu kuning bru tahu padi dah masak.

pulau pandan jauh ke tengah,
gunung daik bercabang tiga,
ape kejadahnya g gunung bercabang2 tu dahla jauh,
pergi je ke kampung pandan.

sorong papan tarik papan,
buah keranji dalam perahu,
macam mane nk tau buah keranji dalam perahu,
bentuk buah keranji pn kompem2 korang xtahu.

cik baba jatuh dalam parit,
cik aminah ketawa jerit2,
sampai ati ko aminah ketawa jerit2,
mentang2 la aku jatuh dalam parit,

buai laju-laju,
sampai pokok sena,
woiii jgn buai laju-laju,
karang tercampak kat pokok sena.

ermmmm 2 jela kot yg aku taw..hahahhaha pape pn itu baru best!!!!!!

1 comment: