Thursday, 31 March 2011

sunset dari kota a famosa melaka...

(nie la pemandangan sunset dari kota a'famosa n untuk pengetahuan korang,,pada tahun 1511 air laut sampai pokok kat belah kanan 2,,,msti best kn tgk laut dari tmpat nie)


ermm....memandangkan aku sejak kecik telah diajar untuk membaca buku sejarah,,maka sampai la sekarang aku masih sukakan sejarah,, time aku darjah 6,,aku telah mmbca bku sejarah form 1 sampai form 3,,anyaway aku da hafal bku sejarah form1 sbnjak 7kali..hahah fcuk,,aku mmg minat gler vavi crita a'famosa nie..hehheheh..sejarah membuatkan kita lebih dewasa dalm menghadapi kehidupan...memandangkan smua member2 rumah aku xnk follow,,berbekalkan naluri ingin tahu aku....aku telah pergi ke kota a famosa seorg diri semalam,,anyway banyak gak maklumat2 dan fakta yang selama ini aku ingin tahu aku dh taw,,,,memandangkan semalam adalah hari rabu,,xramai org yg dtg kat kubu pertahanan portugis yg megah berdiri sejak tahun 1511....aku cuba cerita berdasarkan ape yg aku ingat n kalau salah 2 mgkin aku da lma sgt xbaca sejarah mengenai melaka...

(fortaleza de malacca,,,fcuk ini sangat best)

orait2.kota a famosa telah dibina pada 8 ogos 1511 sebaik saja portugis menawan melaka bersama bala tentera pimpinan alflonso de albuquerque...kota ini diberi nama 'a'famosa' yang bermaksud "yang termasyur"...so maksud kota a'famosa adalah "kota yang termasyur"....a'famosa merupakan "fortaleza de malacca"(klu xsilap sebut,hehhe) iaitu kubu pertahanan melaka yang terunggul di asia dan eropah,,ia dibina selama 5 bulan dgn menggunakan buruh paksa,,,akibat terlalu panas dan dipaksa membuat keje setiap masa,,ramai buruh binaan yang mati telah disemadikan di kota a'famosa...kota a'famosa di buat hanya menggunakan "putih telur dan pasir" sahaja sebagai semen..walaupun bgtu kota nie masih kukuh sampai sekarang.
(sugguh power teknologi pada 1511,,putih telur n pasir je wat semen,,,fcuk best!)


kota ini telah dillindungi oleh 70 buah meriam di setiap penjuru kota,,terdapat 4 menara yang dibina untuk memerhati jika ada sebarang serangan dan ancaman yang berlaku..dikatakan (xsilap aku la,hehe) belanda mengambil masa 5 bulan untuk menakhluk melaka,,,ramai org2 melayu tinggal di dalam kota ini,(dikhabarkan luas sebenar adalah seluas padang bola!)...apabila belanda cuba menawan a'famosa,,bekalan makanan terputus,maka ada rakyat2 melaka yg tinggal dlm kota nie yang memakan tikus,lipas dan sebagainya,,ada juga di ceritakan seorang wanita memakan bayinya yang telah mati kerana tiada makanan!! wtfbbq!..akhirnya a'famosa yg megah nie telah berjaya ditawan dalam masa 5 bulan,,ia membuktikan bahawa a'famosa adalah kubu yg terunggul di asia dan eropah.
(tempat letak meriam baluerte santo domingo,antara 70 meriam di setiap penjuru)

(lubang nie pun tempat letak meriam bersaiz xxl untuk menjaga armada laut melaka)


selepas belanda menawan a'famosa,banyak pengubahsuaian telah dibuat,,,,belanda meletakkan lambang syarikat hindia timur belanda pada "porte de santiago"(pintu utama yg kekal sampi skrang) yag tertera "anno1670"...style gler r,hehehe..selepas british menawan melaka pada 1795(xsilap aku)....banyak bahagian2 a'famosa telah dirobokan bagi mengelakkan penjajah baru menguasai kubu yg termasyur ini (tu yg setengah ada kat atas n setengah lg ada kat bawah),dikatakan 30 biji kapal armada laut belanda  xmampu untuk memusnahkan kubu ini ketika portugis menguasai a'famosa (fuck best gler r),ia telah diletupkan dgn serbuk peledak....maka tinggal la sebahagian kota yg masih utuh sehingga kini untuk tatapan generasi akan dtg...
(porte de santiago yg tertera anno 1670..style shiyal)
(antara gereja bawah tanah yg tinggal)
(dah sejam aku duduk kat atas lantai a'famosa nie baru aku prasan ianya merupakan bkas kubur,,fcuk,,kat lantai kota pn de kubur!! )


that y mengapa aku sangat sukakan sejarah!!! ia mengenai naluri ingin tahu yang tinggi serta perlukan minat yang mendalam,,,so jika ada kesemuanya korang dpt merasai keperitan org2 zaman dlu yg terseksa d zaman pnjajahan..ini best.

(pemandangan dari tempat aku lepak,,,rasa sayu je tgk kota nie,,xleh aku byangkan mcm mane org2 yg mati dlm nie ketika belanda cuba mengambil fortaleza de malacca,ermm)

(aku xtaw nape aku emo sgt time nie,,,korang msti rasa sedih klu korang menghayati sejarah a'famosa)

(bastion setebal 2.4 meter sampai 4.5 meter,sangat tebal kamu tahu.)

(ini merupakan batu penutup keranda pegawai2 portugis)

(terpaksa dicover bg mengelakkan runtuh coz trlalu lama,,,since 1511 shiyal)

(meriam beluerte madre de Dios yg sangat besh!!!)





pape pn inilah pengalan yang best,,,sebab 2 aku cintakan tanah tumpah darah aku,,,,indon dok kutuk malaysia aku cpt baran....korang bayangkan mcm mane susahnye org dlu2 nk merdeka,,,kita kena jaga semua nie..klu x,,sapa lg...fcuk ini sangat best!!!!!!



No comments:

Post a Comment