Friday, 8 June 2012

Sape nak tolong kemaskan nie cuy????

Udah seminggu aku bermastautin di rembau negeri sembilan untuk melupakan seketika segala apa yang telah aku pelajari di perlis...persetankan itu semua.,..sekarang masa untuk berhibur..hahahaha keja pa aih..lepak dulu..bak kato uwan den..'xkemano duit tu dikoja do ai,,kot banggang yolah ghisau,,ekau dah pass'...hahaha aku tersenyum penuh inzal memejamkan mata tanda puas..betul kata uwan den...hahahaha

sekarang musim durian gugur dikampung aku,,seronok betul aku sampai sedar-sedar dah seminggu aku duduk kampung ngutip buah dian,,skali pergi pagi-pagi adala lam soboleh duoboleh maun tak suko ati den..buah lak isi cantik-cantik..durian pure kampung la katakan..kompem terkesima deria rasa keenam kau kalau mentadarah buah-buah kampung nie...

antara yang sempat hadir memeriahkan majlis mengutip buah durian adalah sepupu aku,,,heri dan zaidi bersama sang isteri..ruby..,bila dah bosan menanti durian yang tidak kunjung tiba (petua org tua-tua-durian tak akan gugur kalau ditunggu ) membuatkan kami harus membuat inisiatif lain mengegar kebun buah-buahan keluarga besar kami...setelah selamat durian kat darek dan kebun makcik disetelkan,..nak pergi kebun aku,,pokok pun kecik-kecik lagi sebab tanah baru beli..selepas itu,kami terus menuju ke jalan yang lurus,,iaitu kebun mak long...nawaitu kami adalah mahu menghambat apa-apa sahaja buah buahan yang ada,,pepatah org tua ada menyebut 'orang tamak selalu untung'.maka dengan penuh rasa tanggungjawab kami telah menyebat semua buah cempedak yang ada,,,hahahahaha macam sial je ayat...

seperti biasa,,langit tidak selalunya sentiasa cerah...,,selepas mengadakan briefing dan brain storming kami mengambil keputusan mengadakan trip ke dusun durian keluarga Haji Dokan.(dusun keluarga sebelah atuk aku,kami selaku generasi keempat bakal mewarisi dusun durian ni,memang anak cucu aku kelak tak akan kehabisan stok durian..hahaha)...mengambil masa selama setengah jam untuk mendaki masuk ke dalam hutan di Senama,rembau..di depan kami terbentang dusun durian seluas empat padang bola beserta dua bahagian air terjun...terbeliak,geram, penat semuanya bermain di fikiran....disini kami mengenal erti penat,,hingga tak ada sesiapapun yang mampu mengemaskan buah durian kat sini kerana terlalu banyak..hahahaha kami bercadang akan merepeat seminggu dua lagi ke dusun ini...

itulah cerita 'musim cuti sekolah' aku..huhuhuhuhuhu



sebagai pencinta alam yang telah serasi dengan habitatnya,,tidak hairan lah jika zaidi hassan mampu bersabar menunggu durian berkunjung tiba..



ada sesapa yang boleh tolong kemaskan???? naik bosan memandang durian melata-lata..hahahaha jangan main bangsat! hahahahahaha



durian menjadi santapan rohani dan santapan minda ketika di pagi hari...moto blakang tu sengaja nak interframe..huhuhuhuhuu


memandangkan aku balik ke kampung tanpa persediaan rapi,,,aku terlupa nk bawak charger henpon aku..so xbanyak gamba yang boleh di snap...sob,,sob,sob..rugi btul....aku tinggalkan korang dengan gamba last kami kat dusun durian seluas 4 ekar nie..hahaha tak akan dapat aku lukiskan, tak akan dapat aku gambarkan,,hanya dapat ku kenangkan..hahahahah hanya yang mengalami mampu memahami..hahahhahahahaa



kami adalah generasi keempat yang bergambar di atas batu penanda nie...huhuu post kali nie aku xda nk interframe muka aku sebab tau korang da bosan tgk muka aku..hahahha





INI SANGAT BEST!!











..

No comments:

Post a Comment